31 maart 2023
We begonnen dit thema met een verhaal van Kathleen Amant “Bij Anna op school, Vrolijk Pasen”. Het is Pasen bij Anna. Maar … de paasmandjes zijn nog leeg! Volgens de juf heeft de paashaas zich vannacht vergist en alle eitjes per ongeluk in het park verstopt. De klas gaat meteen op zoek.
Wij gingen ook meteen aan de slag om een paasmandje te maken. Hiervoor moesten de kinderen stroken papier in stukjes knippen, daarna hun stukken kleven op de kop van een haas. Het volgende dat we moesten doen was de pootjes van de haas beschilderen met een oorstaafje en tot slot kleurrijke stickers kleven op een rood of wit mandje. De juf knutselde nadien alles in elkaar en kleefde een foto van elk kind hun hoofd in de kop van de haas. Een gepersonaliseerd paasmandje.
Tijdens de godsdienstmomenten maakten we kennis met pluimen. We dansten met de pluim in onze hand, voelden hoe zacht de pluim was en kietelden eens met de pluim op de wang van onze buur. Een ander moment maakten we adhv een pluimenritueel een mandala van de pluimen, elk kind kreeg toen een pluimenbriefje mee naar huis.
Daarna was het de beurt aan het Paasverhaal van Jezus. In onze klas werd er verteld dat Jezus feestelijk werd onthaald door de mensen. Ze zwaaiden met palmtakken en maakten een pad van hun jassen waar Jezus over mocht stappen met zijn ezel. Jezus at samen met zijn vrienden een feestmaal. Wij deden dit ook tijdens het paasontbijt. Om af te tellen wanneer de Paashaas bij ons op bezoek kwam, hingen we elke dag een paasfiguur in de paasboom, als alles op was moesten we nog één keer slapen en ging de Paashaas op bezoek komen.
We leerden een kort liedje over paaseieren.
(Kleur) bv. Rode stippen op een ei
met een mooie strik erbij
‘k heb een ei voor jouw en een ei voor mij
welke kleur kies jij?
(een kindje zegt dan een ander kleur en het liedje kan opnieuw beginnen)
De eerste kleuters moesten enkele MOET-opdrachten uitvoeren:
Wat konden de kinderen nog allemaal doen rond dit thema in de klas:
Tot slot nog enkele sfeerbeelden van in onze klas.