voertuigen in de klas

17 april 2023

Bij de peuters en eerste kleuters verwelkomden we drie nieuwe vrienden. Jack en Gris zijn twee nieuwe peuters en Leya is een nieuwe eerste kleuter. Ze werden direct goed opgenomen in de klasgroep en hebben hun draai al goed gevonden.

We gingen aan de slag met een nieuw thema, nl. voertuigen. In alle kleuterklassen werd er rond voertuigen/verkeer gewerkt, want er kwamen stagiaires langs die een weekje in de klas enkele activiteiten uitprobeerden. Het prentenboek “Anna in het verkeer” was het ideale verhaal om met het thema van start te gaan.

Vandaag gaat Anna samen met mama naar de stad.
Ze gaan met de fiets.
Mama rijdt en Anna zit achterop.
In de stad is het druk en er is veel lawaai.
Anna en haar mama kijken altijd goed naar links en rechts,
lopen op de stoep en steken over op het zebrapad.

We leerden over het stoplicht aan de hand van een versje.

Toet toet toet, kijk altijd goed wat het stoplicht doet.

Toet toet toet, daar kom ik aan.

rood is stop, groen is gaan.

Oranje is opgelet en blauw is de politiepet.

Juf Leonie (onze stagiaire) leerde de kinderen op het wijsje van broeder Jacob een liedje over verkeer.

Oversteken, oversteken

let goed op, let goed op

kijk naar alle kanten, kijk naar alle kanten

stap, stap, stap

Wat hebben we nog allemaal gedaan rond dit thema:

  • In de bouwhoek werden er nieuwe stickers op de speeltafel gekleefd, zodat de kinderen op de weg konden rijden met auto’s.
  • Juf Hanne speelde een gezelschapsspel van Nijntje over verkeer.
  • Met kinetisch zand, stenen, auto’s, mannetjes, verkeersboren, houten blokken,… konden de kinderen experimenteren of (fantasie)verhalen na spelen
  • We konden in de gang steppen of rijden met een zelfgemaakte auto uit een grote kartonnen doos
  • We schilderen met verf op een glasplaat en namen er een afdruk van. Daarna kozen de kinderen een voertuig dat ze mochten uitprikken.
  • Het uitgeprikte voertuig werd op een blad gekleefd. Koos je voor een auto dan moest je nog een zebrapad kleven, koos je voor een trein dan moest je sporen kleven en koos je voor een vliegtuig dan stempelde je de wolken op een blauw blad.
  • We sorteerden voertuigen (vliegt in de lucht, vaart op het water, rijdt op de weg of rijdt op sporen)
  • We zochten hetzelfde voertuig en konden een schaduwoefening maken.
  • Bij juf Hanne speelden we een geluidenbingo. We luisterden naar geluiden van voertuigen en legden een pion op het voertuig dat we hoorden.
  • We genoten van twee Tik Tak voorstellingen over voertuigen/verkeer.
  • Bij juf Leonie keken we in een boekje met diverse voertuigen en bespraken ze.
  • Met oorstokjes konden we een grote tekening vullen, je kon ook kiezen voor kleurpotloden of stiften.