Thema Rikki

12 september 2022

Deze twee weken stond onze klaspop Rikki centraal. We maakten kennis met Rikki via de prachtige prentenboeken van Guido van Genechten. Rikki is een konijntje die zich een beetje anders voelt. Er bestaan dikke konijnen en dunne konijnen, slimme konijnen en domme konijnen, brave konijnen en stoute konijnen, jongens-konijnen en meisjes-konijnen. Konijnen hebben twee lange oren die rechtop staan. Rikki zijn ene oortje valt steeds naar voren.

Tijdens dit thema ging vooral over gevoelens, anders zijn en je eigen plekje vinden.

Klassikale activiteiten:

  • Prentenboeken “Rikki”, “Rikki en zijn vriendjes” en “Rikki en Anni” werden verteld door de juffen.
  • Versje Rikki

Rikki heeft een hangoor.

Hij ging naar dokter Langoor.

Kijk eens naar mijn twee oren?

Eentje valt er steeds naar voren.

Met die twee oren ben jij geboren,

wees maar blij met die twee oren!

Grappig dat die bij hem horen.

  • Godsdienstmomenten

We werken sinds dit jaar met een nieuwe methode: “sterretjes aan de hemel”. De klas kreeg een rugzak met verschillende materialen in: feesthoed, pleisters, schoenen, wenskaarten, … en een leeg dagboek. Doorheen het jaar zal het dagboek worden aangevuld met leuke momenten. We deden ook in de twee groepen een “WAAR” tocht. De kleuters zochten adhv foto’s verschillende locaties: de kleutertoiletten, de bureau van juf Marianne en meneer Tristan, de opvangklas, de kleuterspeelplaats, de eetzaal. Volgende week doen we ook een “WIE” tocht…

  • Schrijfdans “De Watermolen”

Bij juf Els luisterden we naar het verhaal en leerden we in de turnzaal het liedje aan en de grote bewegingen. Bij juf Kimberly konden de kleuters de beweging van de boog uitproberen op papier. Juf Kimberly tekende twee stippen op het blad en de kleuters maakten met wasco per hand een grote boogbeweging van stip naar stip. Tijdens deze beweging zongen we ” Water in het bakje”, deze boogbeweging deden wij aan beide kanten.

  • Wiskunde: kwadraat beelden tot 6.

We maakten kennis met kwadraat beelden. Eerst telden we ze samen, door aan te wijzen met onze “telvinger”. We herhaalden deze week regelmatig deze beelden, zodat de kleuters ze herkenden en niet meer moesten tellen. We leerden dus de hoeveelheden inschatten zonder ze te tellen. (We tellen met onze ogen)

  • knuffels waarnemen

Deelgroepen in de klas

  • Begeleide groepen: Bij knutselen, oortjes maken (fijne motoriek)

In de klas van juf Kimberly konden de kleuters een bij knutselen. De kleuters maakten propjes uit cr√™pe-papier. Daarna kleefden ze de propjes op de juiste plaats en kleurden we het bij’tje verder in. Alle bij’tjes kwamen op een groot blad in de gang als groepswerk: ” Iedereen is bijzonder en hoort erbij!”.

Bij juf Els maakten we Rikki zijn oortjes. De kleuters kleurden de binnenkant roze en knipten zelf de oren uit.

  • Zelfstandig spel: kleurplaten, gezelschapspel snuffie hup, wortelspel van plop, kniptafel, werkblad doolhof.
  • Kookactiviteit: Appelsap maken
  • Ipad Fundels “Rikki”

Op de iPad kregen de kleuters nog eens de kans om de verschillende verhalen te bekijken. Na het kijken en beluisteren van het verhaal deden de kleuters nog verdiepende spelletjes. Zoals: Dezelfde schaduw zoeken, tellen, puzzel, logische volgorde.