Thema dieren in het bos!
14 oktober 2022
Wat deden we allemaal in dit leuke en leerrijke thema:
- We leerden een versje over de dieren van het bos: Wat een weer bromde de beer. Ik blijf thuis piepte de muis. De vos zei: regen daar kan ik niet tegen. En dan die wind zei het eekhoornskind. Tis om te huilen krasten de uilen. Tis bar en slecht tikte de specht. Maar de haas die guit ging doodgewoon uit. Hij legde een blad boven op zijn oren en werd niet nat.
- We leerden over de verschillende dieren die in het bos wonen. De juf had prenten met daarop QR codes die de kinderen zelf konden scannen. Zo kwamen ze terecht bij leerrijke filmpjes over elk dier van het bos. Dit kon een liedje zijn, een filmpje, een verhaaltje,…
- We knutselden met de hele klas drie grote herfstbomen. Hiervoor knipten we zijdepapier in de herfstkleuren in kleine stukjes. We schilderden eerst drie grote boomstammen met takken. In de plaats van lijm gebruikten we water om het zijdepapier aan de boom te hangen. Als alles droog was, kon het zijdepapier er gewoon afgehaald worden en zijn de kleuren van het zijdepapier in het blad gedrongen. Zo kregen we drie mooie herfstbomen.
- We maakten oefeningen rond evenveel/1meer en 1 minder. Hiervoor krijgen we de hulp van de kameel, de beer en de vlinder. De kameel wil altijd evenveel, de beer wil altijd meer en de vlinder wil altijd minder. De juf legde een cijfer op de tafel en de kinderen moesten met kastanjes en eikels de dieren het juiste aantal geven.
- We maakten herfstoefeningen met de miniloco: schaduwen zoeken, zoek de andere helft, 1meer/1minder, stukje van een foto, tekeningen,… Dit waren allemaal oefeningen die we konden maken.
- Met de I-pad konden allemaal spelletjes gespeeld worden rond de herfst. Eerst de QR code scannen en dan kan er gespeeld worden. Cijfers verbinden, mozaiëk oefeningen, puzzels, vormen, patronen afmaken, memory, teloefeningen,…. Voor iedereen wat wils.
- Met de kinderen die nog niet alle cijfers herkennen en kunnen benoemen, speelden we een leuk cijferspel. Zo konden zij wat extra oefenen.
- Met de techniek knikker schilderen maakten we blaadjes voor in de herfstboom van de klas.
- We maakten een mooi groepswerkje met vlinders voor meneer Tristan als afscheid. Iedereen kleurde een prachtige vlinder voor hem.
- We leerden de letter i en de R schrijven en we zochten de i als buikje in verschillende woorden. De R zochten we als kopje.
- Wie wou kon een kleurplaat kleuren in het thema de herfst.
- Onze vlugge werkers wilden wat extra werk en kregen nog een extra werkboekje met werkblaadje rond de herfst: meer/minder, zoek het langste woord, wat hoort er bij de herfst, zoek de andere helft, zoek de verschillen,…
- We bouwden met clics voorbeeldkaarten na in het thema de herfst: een paddenstoel, een uil, een kruiwagen, een huis,….
- We konden ook nog heel wat spelletjes spelen die de juf zelf had gemaakt. Welk cijfer staat er op de egel. Geef de egel evenveel stekels door er wasknijpers op te steken. Getallenrij met spinnen. Welke spin is er verdwenen. Hang de juiste spin weer op de juiste plaats. Herfstbingo,….