Thema Noordpool/Zuidpool

2 februari 2022

Ons thema duurde wat langer dan voorzien doordat we opnieuw enkele dagjes in quarantaine moesten. Gelukkig werden de maatregelen ondertussen aangepast. We kregen ook 3 dagen bezoek van juf Imke en juf Nele die leuke spelletjes en opdrachten met ons deden.

Er gebeurde weer heel wat de afgelopen drie weken:

  • We luisterden naar verhalen van kleine ijsbeer
  • De juffen speelden een poppenkastverhaal over kikker in de kou en twee heksjes die sneeuw proberen te toveren.
  • We speelden een pinguïn spel waar we patronen moesten verder afmaken. Hierbij moesten we goed kijken naar de kleuren van de pinguïns
  • We speelden ook een spel waar we op zoek moesten gaan naar de dieren van de noordpool/zuidpool. Telkens moesten we een groot dier met een klein dier samen leggen. Om het kleine dier goed te kunnen zien moesten we een vergrootglas gebruiken.
  • We deden ook nog een opdracht rond de grootste, middelste en kleinste waar we de dieren op de juiste kaart moesten kleven. Aan de hand van een zwarte bol konden we zien of we het grootste, middelste of kleinste dier op de kaart moesten kleven.
  • Wie wou kon een eskimo of ijsbeer knutselen.
  • We hadden ook een thematafel. Hier konden de kinderen met isemo, blokken en dieren het leven op de noordpool/zuidpool naspelen.
  • We keken informatieve filmpjes over de poolgebieden en leerden heel wat bij over sommige dieren. Wat eten ijsberen, poolvossen en husky’s? Waar leven ze? Hoe zien hun jongen er uit? Hoe gaan ze op jacht?,….
  • We leerden een liedje over de winter
  • Binnen het SOVA project werkten we in de 3de kleuterklas rond complimenten. We speelden eerst een kringspel waarbij we naar een vriendje een pittenzak gooiden en een complimentje gaven.  Daarna versierde elke kleuter een hartje die we op een envelop kleefden. De enveloppen werden boven onze bakjes in de gang gehangen en nu kunnen de kinderen een tekening, knutselwerkje, loombandje of figuurtje uit strijkkralen maken voor een vriendje. Dit kunnen ze dan in het evenlopje van het gekozen vriendje stoppen. De juf helpt waar nodig om iets leuks op de tekeningen te schrijven.
  • We deden ook opdrachten rond 1meer/1minder en evenveel
  • We leerden de letters W en N
  • Leon en Mason brachten voor de letter W lekkere wafels mee. Daar werd lekker van gesmuld.
  • Vanaf nu werken we ook met een moetje/magje bord. Op welbepaalde dagen in de week krijgen de kinderen gedurende de dag een moet werkje en een mag werkje. Het moet werkje moeten ze gedaan hebben tegen het einde van de dag. Het mag werk mogen ze doen. Als ze de werkjes gedaan hebben, hangen ze een smiley naast hun symbool. Zo kan de juf zien wie de werkjes al gemaakt heeft en wie nog niet. Het is de bedoeling dat de moet en mag werkjes uitgebreid worden naar meerdere werkjes en dat de kleuters dit zelf leren plannen over één week. Eerst nog wat oefenen op één dag want ook dat is niet zo gemakkelijk
  • In de bouwhoek en aan enkele tafels werken we vanaf nu ook met een keuzemap. Hier staan materialen in om te spelen die niet in de klas staan. De kinderen kunnen door in het boekje te kijken iets kiezen waar ze graag willen mee spelen gedurende een dag of week.
  • We hadden ook drie dagen twee nieuwe juffen in de klas. Juf Imke en juf Nele studeren voor kleuterleidster en kwamen even wat oefenen in onze klas. Ze speelden zintuigspelletjes met ons. Ze leerden twee leuke speelliedjes aan. Ze speelden elk een gezelschapsspel met ons, vertelden een verhaal en deden ook een leuke stempelactiviteit.
  • En Jowayria werd grote zus van een klein broertje. De juf knutselde voor Jowayria en haar broer Mossab een leuke grote broer/zus kroon.

Ons volgende thema gaat over vriendschap/verliefd zijn