Thema piraten/carnaval

26 februari 2022

De bouwhoek veranderde in een grote piratenboot. Daar konden de kinderen zich helemaal inleven in het piratenleven. Zich verkleden, spelen met diamanten, gouden stenen, flessen met een boodschap, schatkisten, schatkaarten tekenen. Er stonden ook playmobiel boten met mannetjes en allerlei attributen om het piratenspel na te spelen.

Daarnaast gebeurde er nog heel veel in de klas

  • We keken informatieve filmpjes rond piraten
  • We leerden een liedje
  • We speelden verschillende spelletjes met het draairad: piratenbingo + muntenrace
  • We konden ook miniloco’s maken in het thema piraten
  • We maakten een piratenhoed: We stempelden onze piratenhoed in het zwart. Toen die droog was stempelden we ook nog een doodskop in goudverf en de juf werkte de piratenhoed af met wit froezelpapier
  • We knutselden ook een piratenvis. Kleuren met wasco’s: tekeningen maken, patronen maken en daarna inkleuren met ecoline. De juf vulde de vis nog met krantenpapier en daarna werden ze opgehangen in de klas. Zo was de klas mooi versierd.
  • De kinderen konden volgens een stappenplan een foto van zichzelf ook veranderen in een piratenjongen of meisje. Voor zowel de jongens als de meisjes waren er telkens 6 stappen. Aan de hand van voorbeeldfoto’s konden de kinderen zien wat ze stap voor stap moesten bijtekenen of kleven.
  • Sommige kinderen probeerden ook de grote piraten zoekpuzzel te maken. Eerst de puzzel maken en daarna op zoek gaan naar alle kleine prentjes .
  • In de poppenhoek konden de kinderen zich naar hartenlust verkleden.
  • Er konden ook kleurplaten rond piraten ingekleurd worden.
  • Mason bracht een leuk piratenspel mee naar de klas
  • We leerden de letter P: Jaylano bracht pannenkoeken mee, Lars picknicken en Leon bracht popcorn mee. Er werd dus weer lekker gesmuld in de klas.
  • We gingen ook weer naar de bib en kozen nieuwe boeken binnen het thema carnaval: boeken rond het circus, piraten, ridders, clowns,….
  • We maakten ook een bundel met werkblaadjes. Zo bereiden we ons voor op het eerste leerjaar. In de bundel zaten opdrachten rond: verschillen zoeken, 1 meer/1minder, kleur evenveel, teken evenveel, probeer de juiste aantallen te schrijven, zoek de weg in het doolhof, zoek de andere helft, verbind de schaduw met het juiste voorwerp, schrijf de woorden rond piraten, lettergrepen klappen,…. Sommige kinderen kregen geen genoeg van de werkjes en vroegen nog een boekje bij.
  • We kregen ook bezoek van twee juffen die eens kwamen observeren in de klas. Na de krokusvakantie komen ze nog eens terug om samen met ons te spelen en te werken rond het thema de bakker.
  • In de knutselhoek konden we vrij knutselen. Sommige kleuters maakten met wc rollen verrekijkers.
  • Op het einde van het thema hielden we een groot piratenfeest. We leerden eerst schatkaarten ontcijferen en zochten zo verschillende prentjes in de kleutergangen. Als we de prentjes vonden, moesten we een vorm in een bepaalde kleur nemen en zo kon de juf zien of we de schatkaarten goed oplosten.
  • We keken ook naar een poppenkastverhaal rond een clown die geen clown meer wou zijn. Ook juf Chris kwam eens meekijken met haar kindjes.
  • Toen we in de namiddag in de klas kwamen, zat de papegaai op het bord met een briefje. De kapitein had een schat verstopt voor ons en we moesten die gaan zoeken in het schoolgebouw. We kregen een foto en moesten op zoek naar die plaats. Telkens we de plaats vonden, kregen we een nieuwe foto. Bij de laatste foto hing er een schatkaart. Als we de kaart volgden zouden we uitkomen bij de schat. Mason en Evy die s’morgens de beste schatkaartlezers waren, toonden ons de weg. We¬† deden heel goed ons best want we vonden de schat. In de schat zat iets lekkers, er zaten ook toeters in en twee stempeldozen. Eentje met cijfers en eentje met drukletters.
  • Het thema werd afgesloten met ons jaarlijks carnavalsfeest. We deden een grote polognaise doorheen de hele school. We dansten op leuke carnavalsmuziek en liepen in de turnzaal over de catwalk. We mochten ook met serpentines blazen. Super leuk om te doen.