Het is Lente!

7 maart 2022

Eindelijk is het lentezonnetje daar! Na de krokusvakantie werkten we het thema lente uit.

Bij juf Ellen lag de focus meer bij de kriebeldiertjes. Zoals een rups, een vlinder, een libel, een bij, een lieveheersbeestje….

Daarom knutselden de kinderen van juf Ellen uit eierkartonnen diverse insecten. Eerst bekeken we ze samen hoe elke kriebeldiertje eruit zag en daarna gingen we met mooie kleuren aan de slag. Daarna versierden we met verfdotters een vlinder in mooie kleuren. Hiervoor moesten de kinderen zachtjes stempelen op een vlinder. We kleurden bloemen in.

Bij juf Kimberly lag de focus meer bij de lentebloemen en de natuur.

Tijdens de waarneming, leerden we verschillende nieuwe woorden. Juf Kimberly bracht verschillende takken en bloemen mee deze konden we van dichtbij waarnemen. Aan de enkele takken groeiden al verschillende bloesems (witte en roze bloemen), bij de andere takken zagen we al knopjes. Ook verschillende bloemen leerden we kennen: een paaslelie, een tulp, een blauw druifje… Het groeiproces werd van dichtbij gevolgd. Eerst groeide er alleen groene blaadjes uit de bloembol. Naar mate we goed voor onze bloembol zorgden ( licht en water), kwamen er prachtige bloemen te voorschijn!

Als knutselactiviteit maakten we ons eigen lentetuintje. De kleuters schilderden met donker en lichtgroene verf lange grassprieten op een blad. Daarna stempelden we met verschillende kleuren ‘bloemetjes’ in ons tuintje. Het werd een prachtig kunstwerk!

Op onze nieuwe iPads mochten de kleuters op de FUNDELS app spelen.  Bij juf Kimberly bekeken en luisterden ze het verhaal van Rikki en de tuin van Opa. Een warm verhaal over de band tussen Rikki en zijn opa en over hun liefde voor de natuur. Rikki gaat met mama en papa op bezoek bij oma en opa. Als ze daar aankomen, loopt Rikki meteen door naar zijn favoriete plekje: de groentetuin. Wat is het er mooi! Vandaag leert opa hem weer van alles. Eerst spitten ze samen een stukje grond om, dan mag Rikki spinazie zaaien en komt hij te weten waar de zaadjes vandaan komen. Na het verhaal deden de kleuters nog enkele spelletjes: een reeksen aanvullen, de verschillen zoeken, puzzelen,…

Bij juf Ellen was het het verhaal van Luuk & Lotje het is lente. De tweeling Luuk en Lotje gaat in de tuin spelen. De bomen hebben nieuwe blaadjes gekregen en de vogels maken een nest. Maar hé, wat piept er daar in de struiken? Een pluizig geel kuikentje! Wie zou de mama zijn? Zoek je mee met Luuk en Lotje? Een vrolijk en eenvoudig verhaal over de lente. Daarna konden we allerlei spelletjes erover spelen: schaduw zoeken, luisteren naar geluiden, puzzelen, kleuren,…

In de klas van juf Ellen werd een tafel weggedaan en kwam er een dubbele glijbaan in de plaats. Er was dus veel klim en glij plezier. De kinderen leerden om één voor één op de trap te gaan en niet allemaal te gelijk. We speelden ook met de doppen en maakten mooie kleine bloemetjes

Een nieuwe matrix werd ook aangebracht. Deze keer leerden de kleuters ook sorteren op grootte. (De kleinste, middelste en de grootste)

De kinderen van juf Kimberly leerden een liedje over bloembolletjes met bijhorende bewegingen.

Er liggen bolletjes in de grond, te slapen, te slapen. (we zitten gehurkt op de grond)

Er liggen bolletjes in de grond, overal in rond. 

Wakker worden, Wakker worden. Hoor de vogeltjes zingen! (We gaan langzaam naar boven)

Hoor de vogeltjes fluiten! Zet de bloemetjes buiten. ( We strekken onze armen en draaien een rondje)

 

De kinderen van juf Ellen leerden een versje over kriebeldieren.

De vlinder fladdert

van bloem naar bloem.

De bij vliegt

zoem, zoem, zoem.

Het kevertje kruipt

van blad naar blad.

En de kikker springt,

Plons in het bad!

We herhaalden nog eens de scheurtechniek. De kleuters scheurden gele en groene snippers om op hun paaslelie te kleven.

Tot slot was er nog een zaai- activiteit. We zaaiden we bloemzaadjes. Dit deden we volgens een stappenplan. De kleuters deden zelf potaarde in hun bakje. Daarna maakten ze kuiltjes om, vervolgens de zelfgekozen bloemzaadjes te planten. De kuiltjes dicht en bevochtigen met water.

In de godsdienstmomenten stonden we stil bij de natuur. We zijn dankbaar voor al mooie wonderen. We zullen samen zorg dragen en respect hebben voor alle bloemen en bomen. We gingen eens naar het kerkplein de beginnende bloemen gaan bewonderen en in de klas kwamen Paasbomen.