Mijn zintuigen!

24 januari 2022

We gingen samen van start met het nieuwe thema ZINTUIGEN. Een moeilijk woord, want wat betekent het eigenlijk? De juffen toonden verschillende prenten: Een hand, een mond, een oog, een oor en een neus. Samen met de kinderen gingen we op onderzoek, wat konden we met deze lichaamsdelen doen?

  • VOELEN
  • RUIKEN
  • KIJKEN
  • PROEVEN
  • LUISTEREN

We namen elk zintuig onder de loep en deden allerlei proefjes.

  • Voelen

De juffen hadden in ballonnen verschillende materialen gestopt. Het was aan de kleuters om goed te voelen en te raden via de foto’s wat erin zat. Ook mochten de eerste kleuters vrij spelen met de voeldoos. In de boekenhoek konden de kleuters voelen aan voelplankjes en voelboekjes. De eerste kleuters van juf Kimberly schilderden met hun handen een schilderij. De peuters en eerste kleuters konden met hun handen plasticine bewerken alsook spelen met kinetisch zand. Er lagen ook pop-its en vormenpuzzels die ze konden manipuleren.

  • Ruiken

In geurpotjes hadden de juffen verschillende etenswaren gedaan. Samen ontdekten we eerst welke geuren er allemaal in zaten. Aan de hand van foto’s konden we raden wat het was. We proberen ook te verwoorden hoe het rook? Zoet, vies, lekker, sterk, …. Nu was het aan de kleuters om geblinddoekt nog eens te ruiken en te raden welke geur het was.

  • Proeven

Juf Kimberly had van alles voorzien om te proeven ( citroen, koekjes, snoepjes, zout chips, banaan, druif, tomaat, chocolade…) Eerst deden we een gesprekje en proberen de kleuters alles te benoemen. Daarna mochten de kleuters geblinddoekt proeven. Spannend!

  • Luisteren

Bij juf Kimberly lagen schuddoosjes. Er waren telkens 2 dezelfde materialen in verstopt, het was aan de kleuters om dezelfde geluiden te vinden. Een geluiden memory spel, een moeilijke luisteropdracht voor sommige eerste kleuters. Bij juf Ellen luisterden we naar dierengeluid, het was aan de peuters en eerste kleuters om te raden welk dier ze hoorden.

Tijdens het vrij spel konden de kleuters vrij experimenteren met muziekinstrumenten. Op de iPad konden de kinderen luisteren naar een verhaal van Anna op het toilet. Nadien konden ze over dit verhaal enkele spelletjes spelen.

  • Kijken

Op de lichtbak konden de kleuters experimenteren met verschillende materialen. Ook met magneten konden de kleuters proefjes doen. Bij juf Ellen konden de peuters en eerste kleuters schilderen met diverse touwen. Dit leverde een mooi resultaat op. Parels sorteren op basis van kleur was ook een kleine opdracht die ze konden uitvoeren, hiervoor moet je goed kijken met je ogen.

Samen met juf Ellen speelden we het gezelschapsspel “WAS-DA-NA” van Bumba. Op tafel lagen allerlei kaartjes en de kinderen zochten één voor één hetzelfde kaartje. (Kijken met de ogen.) Daarna legde juf Ellen alle kaartjes opnieuw open op de tafel en luisterden we naar geluiden die we konden linken aan de kaartjes. (Luisteren met de oren.)

Versje: Van kop tot teen:

We leerden een versje over de zintuigen, waarin nog eens benadrukt werd wat we kunnen doen met onze lichaamsdelen.

Van kop tot teen

Ik kijk met mijn ogen

en luister met mijn oren.

Ik ruik met mijn neus

en proef met mijn mond.

Van kop tot teen,

zoals mijn lijf is er maar één.

Tijdens de godsdienstmomenten werkten we vooral rond onze handen. Wat kan je allemaal doen met je handen voor iemand anders? Je kan zorgen voor iemand, je kan iemand helpen, je kan iemand troosten, een applaus geven. Samen met de kinderen maakten we een boek waarin verteld werd wat je handen kunnen doen.

“Met mijn handen kan ik een schoen dichtdoen of een zoentje gooien.

Soms zijn mijn handen stout en doen ze iemand pijn.

Mijn handen kunnen een schaapje aaien en nu gaan ze nog eens zwaaien.”

Rond SOVA (Sociale Vaardigheden) werkten ze met de zintuigposter. Met elk zintuig kan je iets positief doen voor een ander.

We genoten van een tik tak in de poppenkastklas.

Op 2 februari vierden we Maria Lichtmis, we vierden dan ieder geboren kind. Dit doen we traditiegetrouw met pannenkoeken. Juf Wendy en juf Ellen bakten pannenkoeken voor alle kleuters. Dat was smullen!

Juf Ellen maakte, tijdens het thema vogels in de winter, samen met de kleuters enkele pinda-kettingen voor de vogeltjes. Samen gingen we deze op in het tuintje aan de KORF. Af en toe spotten we al enkele vogeltjes die kwamen smullen van de nootjes….

 

Thema: Mijn lichaam! (Bij juf Kimberly)

 

De kindjes van Juf Kimberly werkten nog een weekje rond het lichaam. We werkten vooral rond het benoemen van de lichaamsdelen en vormgeving.

Eerst leerden we samen stap voor stap het gezicht tekenen. We oefenden dit meerdere keren, zodat we het onder de knie hadden. Daarna gingen we verder en tekenden we ons hele lichaam. Dit kan je thuis veel herhalen samen met uw kleuter. (Benoem hierbij de lichaamsdelen en de vormen)

 

Per 2 komen de kleuters bij juf aan de tafel en tekenden begeleid en stap voor stap een mannetje.

STAP 1: Teken een groot rondje bovenaan je blad.

STAP 2: Teken in het midden een klein rondje voor de neus.

STAP 3: Teken 2 rondjes voor de ogen ( eventueel opvullen)

STAP 4: Teken een streepje voor de mond

STAP 5: Teken twee rondjes aan de zijkanten voor de oren

STAP 6: Teken nu het haar, streepjes bovenaan.

STAP 7: Teken onder het gezicht, een rondje voor een buik.

STAP 8: Teken aan de buik, 2 armen en bolletjes voor de handen en eventueel vingers.

STAP 9: Teken 2 benen onderaan de buik en daarbij ook 2 voeten.

en KLAAR!!!

 

In de andere hoeken van de klas:

Het ballenbad werd omgevormd tot een yogahoek. De kleuters probeerden de yogahoudingen na te doen. Hierbij worden ze bewuster van hun lichaam en lichaamsdelen.

Op het white board konden ze via een stappenplan een gezicht tekenen. Ook op de magische tekenborden werd er veel getekend.

 

Liedje Hoofd- schouders -knie en teen

We zongen samen het liedje hoofd-schouders-knie en teen, met de bijhorende bewegingen. Dit deden we vlug, traag…

 

Godsdienstmomenten:

Juf las enkele verhalen voor over verschillende vormen: Cirkel, driehoek en vierkant.

Tijdens deze verhalen stonden verschillende de vormen en de gevoelens centraal.