Thema het lichaam en kleding

7 februari 2025

De afgelopen weken hebben we in onze kleuterklas gewerkt rond het thema ‘Lichaam en Kledij’. We willen jullie graag een kijkje geven in wat we allemaal hebben gedaan en geleerd!

Thema Lichaam

We startten met een leuke brainstorm over het lichaam. De kinderen benoemden en ontdekten de verschillende lichaamsdelen. Door speelse activiteiten leerden we hoe ons lichaam eruitziet en hoe alles een naam heeft.

Daarnaast deden we taalspelletjes en leerden we rijmen op lichaamsdelen, zoals:

  • neus – reus
  • hand – mand
  • buik – struik
  • mond – hond
  • haar – schaar
  • voet – hoed
  • oog – boog

We zongen samen het bekende lied ‘Hoofd, schouders, knie en teen’, wat zorgde voor veel plezier en beweging! Een magisch moment in de klas was toen we lichaamsdelen ‘wegtoverden’ en de kinderen moesten raden wat er verdwenen was.

Verder deden we nog tal van leuke en leerzame activiteiten:

  • Sorteren van grote en kleine pilletjes: We herhaalden de begrippen groot en klein en oefenden onze lijmtechniek.
  • Experimenteren in de ontdekhoek met aquaparels.
  • Luisterdictee: De juf vertelde waar het kindje pijn had. De kleuters luisterden goed en tekenden bloed. Daarna mochten ze op elk pijntje een hartje kleven.
  • Stappenplan: het gezicht tekenen – Samen met de juf werkten we stap voor stap op het krijtbord.

Thema Kledij

Na ons lichaam leerden we over kledij. We begonnen opnieuw met een brainstorm waarin de kinderen verschillende kledingstukken benoemden en bespraken welke kleding we dragen in verschillende situaties en seizoenen.

Ook rond dit thema deden we weer tal van leuke en leerrijke activiteiten. Onze kleuters experimenteerden, ontdekten en speelden volop. Een overzicht van wat we allemaal deden:

  • Fijne motoriek oefenen: We regen knopen op een touw en sorteerden grote en kleine knopen. Dit helpt bij de ontwikkeling van de oog-handcoördinatie en concentratie.
  • Creatief bezig zijn: De kinderen kleefden vormenstickers op een trui en schilderden een trui met kleurrijke motieven.
  • Sorteren en vergelijken: We speelden een sorteerspel met sokken, waarbij de kinderen de juiste paren zochten op basis van het motief.
  • Ontdekken en proberen: In onze nieuwe ontdekhoek konden de kinderen experimenteren met verschillende soorten sluitingen.
  • Samen werken: De kinderen kleefden verschillende kledingstukken op een waslijn en oefenden zo hun fijne motoriek en ruimtelijk inzicht.
  • Taal en beleving: We luisterden naar het verhaal Anna en haar knuffelkonijn en genoten samen van een gezellig vertel- en gespreksmoment.