Thema’s bouwen en wonen

22 november 2024

We hoeven jullie niet te vertellen dat we helemaal niet stilzitten in de klas. Elk thema opnieuw valt er heel wat te beleven.

  • We deden een brainstorm rond het thema: wat weten we al? Waarover zouden we nog iets willen bijleren?
  • We leerden het cijfer 3 en maakten een werkboekje met verschillende opdrachten rond het cijfer
  • We speelden een gezelschapsspel van Bob de bouwer. Bob de bouwer moet boven op de stenen muur staan. Elk om de beurt duwen we een steentje uit de muur. Wie duwt het foute steentje uit de muur?
  • We maakten een knutselwerkje voor de oma’s en opa’s. We tekenden op een kaart bloemen met wasco’s en overschilderden deze met groene ecoline. We versierden ook een vlinder met druppeltechniek. De vlinder werd in twee geplooid en op de ene kant werden met pipetten druppeltjes verf aangebracht. Als de ene kant vol was, plooiden we de vlinder dicht en door er op te wrijven verspreid de verf zich ook naar de andere kant.
  • We leerden ook een versje. Dag vlindertje bij de bloem. Ik wil je vangen zal ik dat doen? Kom maar vlinder, kom maar even. Ik ga jou aan mijn oma en opa geven. En voor alles wat jullie voor mij doen. Geef ik ook nog een dikke zoen.
  • De letters oe en ie werden geleerd en geoefend op een werkblaadje. Kan je alle letters terug vinden? Zo ja, geef ze een kleurtje.
  • We leerden ook de letter M. Welke woordjes beginnen met de M?
  • De letter M versieren we met gekleurde propjes
  • Er werd ook een werkblaadje gemaakt. Wie vindt alle meloenen met de letter m. Kleur ze netjes in.
  • Er konden verschillende kleurplaten gekleurd worden rond bouwen en wonen
  • We gingen op stap en deden een waarneming van huizen in de omgeving van de school?
  • In de groene bakjes werden verschillende opdrachten gestopt: bingo met huisnummers, filmpjes over bouwmaterialen, mini loco opdrachten, knijpkaarten, programmeer opdrachten als voorbereiding op het werken met de beebot
  • In de bouwhoek konden de kinderen als echte bouwvakkers aan de slag met diverse bouwmaterialen. Ze kregen hiervoor een echte helm om aan toe doen.
  • Speeltafels: een speeltafel rond de bouwwerf en een speeltafel om huizen en het interieur te bouwen
  • We vierden de verjaardag van Sarah. Zij werd 5 jaar en trakteerde met lekkere fruitsalade. We kregen ook twee leuke klasgeschenkjes: loombandjes en een cijfer en getallenspel.
  • We luisterden naar verschillende verhalen
  • We kregen heel wat bezoek van oma’s en opa’s
  • We luisterden naar een verhaal van Giraf en kangoeroe. Giraf heeft een heel groot huis maar is heel erg eenzaam. Kangoeroe heeft een heel klein huisje en gaat bij zijn beste vriend wonen omdat die niet meer zo heel alleen zou zijn. Het huis van Kangoeroe gebruiken ze daarna als vakantiewoning.

Ons volgende thema is de sint