wij zijn bij de brandweer

2 juni 2025

De afgelopen weken leerden we over de brandweer. Aan de hand van een prentenboek ontdekten we heel wat nieuwe woorden, zoals:

  • helm

  • vuur

  • blussen

  • waterslang

  • ladder

Deze woorden tekende juf op een groot blad papier zodat we ze regelmatig konden herhalen.

Tijdens een kringmoment bekeken we samen de vlam van een kaars. Die vlam konden we uitblazen met onze mond. Daarna stak de juf een vuurwerkkaarsje aan, zoals dat op een taart staat. Dat konden we niet uitblazen – voor echt vuur heb je water nodig!

We leerden ook een versje over een hoge toren:

Moet je nu eens horen,
de allerhoogste toren,
de hoogste toren van het land,
die staat in brand, in brand, in brand.
Doe een sprong naar achter,
doe een sprong opzij,
want de brandweer moet erbij.

Met Duplo-blokken bouwden de kinderen samen met juf Ellen vier hoge torens. Deze torens plaatsten we in de watertafel. Juf smeerde scheerschuim – gekleurd met oranje en rode verf – op de torens. De kinderen konden met waterspuiten de vlammen blussen.

Om ook de fantasie van brandweermannen in de klas te prikkelen, stempelden de kinderen vlammen met oranje en rode verf. Als groepswerk schilderden we een groot stuk karton in het grijs, waarop de juf nadien twee brandende huizen tekende. Alles hing op in de klas en zo konden de kinderen alle vlammen blussen met waterslangen.

Om de schrijfmotoriek te stimuleren tekenden de kinderen blauwe strepen van de brandweerslang naar het vuur en wie zin hand kon nog een brandweerman beschilderen.

Daarnaast maakten we puzzels rond de brandweer en deden we een schaduwoefening met verschillende voertuigen.

Natuurlijk werkten we ook aan een cadeautje voor onze papa’s. De kinderen kleefden witte stukjes papier op een wijnfles, schilderden de fles in de lievelingskleur van hun papa en stempelden er gouden of zilveren bollen op. Juf Ellen werkte het cadeautje af met een kaars en een foto van elk kind. De perfecte kaars om thuis te laten branden!