Thema de appel

23 september 2022

Wat deden we allemaal rond dit thema? Kijk verder in dit bericht en dan kan je er alles over lezen.

  • We gingen appels plukken met alle kleuterklassen in het zorgcentrum Engelendaele
  • Samen met juf Hanne maakten we appelmoes. De kinderen mochten zelf de appels snijden.
  • We maakten een blaadje rond visuele discriminatie waar we de appels in de appelboom in de juiste kleur moesten kleuren.
  • We keken een informatief filmpje over de appel van huisje boompje beestje. Zo leerden we dat we eerst een pitje hebben. Dan groeit er een boom. Aan de takken van de boom groeien knoppen. Aan de knoppen komen bloesems. En uit die bloesems groeien dan weer appels. We moeten goed zorg dragen voor de appels want appels vallen niet graag op de grond. Ze vinden het niet leuk om te vallen want dan zijn ze verdrietig. We leerden ook dat de appels bestaat uit een schil. Onder de schil zit het vruchtvlees en in het midden van de appel zit het klokhuis met daarin twee zwarte pitten.
  • We leerden een liedje over de appel

    In ied’re kleine appel
    Daar lijkt het wel een huis
    Want daarin zijn vijf kamertjes
    Precies als bij ons thuis

    In ieder hokje vind je
    Twee pitjes zwart en klein
    Die liggen daar te dromen
    Van licht en zonneschijn

    Zij dromen dat zij later
    In de aarde groeien gaan
    Tot hele grote bomen
    Met appeltjes er aan

  • We speelden in de kring spelletjes rond tellen met appels. Elk kind kreeg een kaartje met daarop een cijfer of getalbeeld en moest dan evenveel appels bij het kaartje leggen. We gebruikten hiervoor echte appels.
  • We legden de appels ook van groot naar klein en van klein naar groot en werkten rond de begrippen de grootste, de kleinste, groter dan en kleiner dan.
  • We speelden een gezelschapsspel met juf Hanne rond appels
  • We knipten voor ons groeidoosje cijfers en getalbeelden uit. Wie herkent al alle cijfers? Kan je de getalbeelden al herkennen? Kan je de stippen juist tellen? Wie kan het juiste cijfer bij het juiste getalbeeld leggen?
  • Wie begrijpt de begrippen meer/minder al? Dit speelden we per twee. Rol met de dobbelsteen en leg de appels in je mandje. Wie heeft er het meeste appels? Wie het minst?
  • We scheven de letter K. Dit doen we vanaf nu altijd met een schrijfpotlood
  • Wie wou, kon ook met appels stempelen
  • We leerden de mini loco ook kennen. Dit deden we met opdrachtkaarten van kikker. Loco mini is een uniek spelsysteem voor kinderen van 4-7 jaar. Loco bestaat uit een basisdoos en opdrachtenboekjes. Kinderen kunnen zelfstandig met de loco aan de slag en zelf controleren of ze de opdrachtjes goed hebben gedaan. De opdrachtkaarten zijn heel divers: schaduwen, helften bij elkaar zoeken, dezelfde zoeken, symmetrie, stukjes van een foto, tellen, rijmen,….
  • En we maakten ook kennis met de beebot. Wie kan de bij juist programmeren? De kinderen moeten door op de juiste knopjes te duwen de bij naar het einde of in dit geval het juiste cijfer/vorm sturen. Hierbij moeten ze goed nadenken. Hoeveel stapjes vooruit? Hoeveel stapjes achteruit? Moet de bij draaien van richting?,….

Vanaf volgende week werken we rond het thema de herfst en de volgende letter is de M