Het is donker, het is nacht, ik zie de maan en sterren…

26 januari 2024

Alle kleuterklassen werkten rond het thema “de ruimte”. Omdat de beleving van de jongste kleuters toch anders is dan oudere kleuters, kozen we ervoor om meer te werken rond de nacht en gaan slapen.

Welkom ook aan Kavya! Ons klasje telt nu 24 kleuters, een vrolijke bende!

Ook staken we onze directeur juf Sandy een hart onder de riem door haar te verrassen met een lied. Bedankt ook aan alle ouders voor jullie medewerking om die dag roze aan te doen!

Klassikale activiteiten

– We deden eerst een brainstorm rond het nieuwe thema. Deze woordenschat kwam aanbod:

• Bed
  • Nachtlampje
  • Knuffel
  • Maan
  • Sterren
  • Tuutje/fopspeen
  • Dromen
  • Bang zijn
  • Verhaaltje voorlezen
  • Tanden poetsen
  • Pyjama

– Gesprekjes rond onze knuffel, fopspeen, bang zijn in het donker….

– Voorlezen van verschillende prentenboeken: Anna en haar konijn, Anna gooit haar tutjes weg, het grote slaapboek.

– Wiskunde activiteit: grote en kleine knuffels. We sorteren de knuffels naar kleur en grootte. De kleuters leren dus rekening houden met 2 kenmerken. Juf zegt bvb” Zoek een kleine en blauwe beer”.

– Rijmversje aanleren en veel herhalen

Werken in de hoeken

– Hoedje voor een moetje: Wiskundige opdracht “Kleur alle grote beren in blauw en alle kleine beren in geel”

– Experimenteren met waterparels (juf toonde ook dat de bolletjes eerst klein zijn en als je er water bij doet, worden ze groter. Beleven van klein en groot.)

– Insteekmozaiek (kleuren)

– Inkleuren van de sterren (gericht kleuren + juiste pengreep oefenen)