Kerst in de klas

22 december 2023

Heksje Mimi viert Kerstmis is het verhaal waarmee we het thema “Kerst” gestart hebben. “Het is bijna Kerstmis. Heksje Mimi en Roosje zoeken in het bos naar een mooie kerstboom. Mimi wil de grootste kerstboom van het hele bos. Maar hoe hard de twee heksjes ook trekken en sleuren, de grootste boom blijft stevig staan. Heksjes Mimi zal een kleinere boom moeten versieren. Of toch niet?”

In het verhaal kwam vooral de tegenstelling GROOT-KLEIN aanbod. Maar ook de diverse elementen om een kerstboom te versieren. De klas werd ook versierd met lampjes, slingers, kerstboom, knuffels, stalletje,…

Een nieuwjaarsbrief hebben we ook geknutseld, hiervoor hebben we veel zwarte verf gebruikt en onze handen nog eens goed vuil gemaakt. Gelukkig leerden we in een vorig thema hoe we onze handen moeten wassen. Het laatste dat we dit jaar geknutseld hebben, was een theelicht houder. Hiervoor moesten de kinderen glitters vastlijmen op een glaasje, een klassiek kerstlampje.

Tijdens de godsdienstmomenten maakten de kinderen kennis met het kerstverhaal. Ze leerden de mama en papa van Jezus kennen. Het verhaal werd later herhaald door na te spelen met poppen.

In de klas werden diverse spelletjes aangeboden in het thema kerst:

• kerstballen na leggen volgens kleur
  • kerstboom versieren in de gang
  • kerstverhaal naspelen in de poppenhoek
  • Houten kerststal met figuren (rollenspel)
  • Tijdens een kringmoment: rollen met een kleurendobbelsteen en de juiste kerstbal in de boom leggen.
  • Een kerstboom versieren met vilten kerstversiering