Thema: Herfst en Halloween

16 oktober 2023

We hebben weer veel geleerd over de herfst.

  • we leerden nieuwe woordkaarten (tamme en wilde kastanje, bolster, beukennootjes, eikel, boom, herfstkleuren, takken, blaadje, blaadjes vallen, bos, dennenappel, sparappel, vos, spin, spinnenweb, muis, eekhoorn, konijn, uil, ree, kever, duizendpoot, slak, worm, lieveheersbeestje)
  • we klapten alle woordkaarten. De woordkaarten gingen daarna in de boekenhoek. Daar hadden we kaarten van 1 tot 5.  We klapten het woord en telden de lettergrepen. Dan legden we het woord bij het juiste cijfer.
  • We gingen naar het bos en konden de verschillende vruchten leren kennen, voelen en zien. We kregen per 2 kleuters een zakje met 6 foto’s op. We moesten de dingen van op de foto’s zoeken en in ons zakje stoppen. We mochten een afdruk nemen van de boomschors met wasco.
  • We proefden een tamme kastanje. Het viel niet bij iedereen in de smaak maar iedereen proefde.
  • We speelden in de herfstbak met takjes, kastanjes, dieren, stukjes hout, ….
  • We stempelden herfstblaadjes in de boom met onze wijsvinger. Daarna scheurden we snippers in bruin glanspapier en kleefden die op de stam en de takken van de boom.
  • we boetseerden een egeltje en gebruikten stokjes voor stekels.
  • we speelden een memory met herfstblaadjes. We zochten 2 helften van een blad in dezelfde kleur. We moesten dus op 2 dingen letten: soort blad en kleur.
  • We kregen opdrachtkaarten en kastanjes. We moesten een kaartje kiezen, kijken welk cijfer erop stond en evenveel kastanjes eronder leggen.
  • we kregen kaartjes met een cijfer erop en moesten evenveel wasspeldjes op het kaartje steken als het cijfer aangaf.
  • we speelden een spel met het rad. We draaiden aan het rad, keken welk blad we hadden gedraaid en zochten het blad op ons blaadje. Daarna gooiden we met de kleurendobbelsteen en kleurden het blad in het kleur die we gooiden.
  • we kleuren blaadjes in herfstkleuren om de gang te versieren.
  • We maakten een werkblaadje door de woordjes te klappen en evenveel bolletjes te kleuren als er lettergrepen zijn (moetje).
  • we maakten een werkblaadje met cijfers. We moesten goed kijken naar het cijfer die links stond en evenveel figuurtjes rechts kleuren (moetje).
  • we konden verschillende werkblaadje maken (magjes): zoek hetzelfde figuurtje, welk figuurtje is er anders, wat hoort er niet bij.
  • Bij juf Marie-Laure konden we de omtrek van de boom meten en kijken hoeveel kindjes ervoor nodig waren. Woorden als dun, dunner, de dunste, dik, dikker, de dikste kwamen aan bod.
  • we sneden fruit en maakten fruitsalade voor de opdracht van de SOVA (sociale vaardigheden) werkgroep. Het was een opdracht voor “zorg voor jezelf” We proefden daarna de fruitsalade. Het was heel lekker.

We leerden over Halloween:

  • we maakten een spin met een kastanje en strijkparels. Zo werkten we aan onze fijne motoriek (om kleine voorwerpen tussen je duim en wijsvinger te nemen).
  • we leerden nieuwe woordkaarten ( pompoen, heks, kraai, vleermuis, kat, ketel, spook, snoep, trick or treat, bezem, verkleden, eng gezicht, heksenhoed)
  • we knipten spookjes en kleefden die naast hetzelfde spook op een ander blaadje. Zo oefenden we het knippen.