Thema: Kabouters en paddenstoelen

18 september 2023

In het thema “kabouters en paddenstoelen” leerden we heel wat bij. We speelden veel en werkten veel.

  • We stempelden de hoed van een paddenstoel met rode verf en sponsen. We stempelden witte stippen met een kurk. We schilderden groen gras met oorstokjes. We kleurden een kabouter in met stiften.
  • We kregen een blad en moesten alle kabouters zoeken. Als we een kabouter vonden, legden we er een steentje op.
  • We maakten matrixen van kabouters en paddenstoelen. Van de kabouters moesten we goed kijken naar de pinnemuts en de laarzen. Ze hadden verschillende kleuren. Van de paddenstoelen moesten we goed kijken naar de verschillende paddenstoelen en de kleuren.
  • We speelden met het rad een spel in verband met richting. We draaiden aan het rad en moesten daarna een kaartje met een pijl omdraaien. De paddenstoel samen met de richting van de pijl moesten we zoeken op ons kaartje.
  • We speelden een spel met Juf Marie Laure met paddenstoelen en kleuren. Een geheugenspel.
  • We speelden in de ontdektafel met knikkers.
  • We speelden op de ontdektafel met kabouters en kabouterhuisjes.
  • We hadden kaarten van groot naar klein en van klein naar groot (kabouters, herten, bomen, …)
  • We speelden een spel met de dobbelsteen. De kleuters gooiden met de dobbelsteen en moesten dan evenveel bolletjes kleuren als de ogen die werden gegooid.
  • We zochten ook dezelfde kaboutermuts. En die moesten we dan met elkaar verbinden met een lijn.
  • We maakten groepjes van 3 kabouters. We telden 3 kabouters en tekenden een grote kring errond.
  • We leerden nieuwe woordkaarten rond het thema.
  • We maakten een brainstorm rond het thema. We schreven alle woorden die we al kenden op een groot blad. Na het thema vulden we het blad aan met alle nieuwe woorden die we hebben geleerd.
  • We gingen naar de turnzaal voor de schrijfdans. We dansten en maakten grote bewegingen. Die zijn goed voor het later ontwikkelen van een goede fijne motoriek en schrijfmotoriek.
  • Bella de koe (Juf Emily) kwam een verhaal lezen. We mochten luisteren naar het verhaal in de grote boomhut op de grote speelplaats.
  • We introduceerden op het keuzebord de moetjes (werkjes die je moet doen) en de magjes (werkjes die je mag doen maar niet moet doen). Een hoedje voor een moetje en een vlagje voor een magje. Bij een moetje mogen de kleuters een hoedje van het haakje nemen en aandoen.