Met onze neus in boeken, gedichten, artikels…

15 november 2023

Bij ons op school proberen we iedereen aan het lezen te krijgen. Strips zijn altijd héél populair, maar in het 4e leerjaar maken we kennis met heel wat meer ‘leesstof’ dan enkel strips. Benieuwd?

Naast ons dagelijks momentje ‘kwartierlezen’, houden we op woensdag nog een ander leesmoment.

De eerste weken van het schooljaar deden we altijd een leesbingo. Iedereen kreeg een kaart met verschillende mogelijkheden om uit te kiezen: een boek in de gang lezen, een gedichtenboek lezen en nadien je lievelingsgedicht voorlezen, een non-fictie boek lezen en nadien het leukste weetje vertellen, samen met een klasgenoot een kort verhaal lezen en nadien samen de korte inhoud vertellen… Tijdens deze 20 minuten kan je iedereen met een tekst in een of ander hoekje van de klas of van de gang terugvinden.

Tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie staat ‘mandjeslezen’ op de planning. Per team krijgen de leerlingen een mandje met een opdracht. Raadgedichten lezen en het ontbrekende woord proberen in te vullen, krantenartikels lezen en bespreken, Boggle spelen, antwoorden op vragen zoeken die je in verschillende soorten atlassen kan vinden, …. en nog veel meer.

Ook bezoekjes aan de bibliotheek mogen we niet vergeten.

Er zijn dus al heel wat leeskilometers gepasseerd! En we doen samen enthousiast verder!