Halloween

16 oktober 2023

Het laatste thema voor de herfstvakantie ging over Halloween. We luisterden naar het verhaal van ‘Rik het bange spookje’.

Er was eens een klein spookje. Zijn naam was Rik. Samen met zijn broers woonde hij in een groot en oud huis. Omdat hij zo vaak bang was, noemden ze hem wel eens plagend Bang Spookje. Of ook wel Bangerik. Rik was bang in het donker. Van spinnen en muizen. En ook gewoon van de geluiden die het huis maakte. Dat is lastig als je in een oud huis woont waar alles piept en kraakt. Maar op een dag wou Rik een dapper spook zijn, net als zijn broers. Maar hoe doe je dat, dapper zijn?

In de klas verstopte juf spoken. Tijdens het spelen mochten de kinderen de spoken zoeken, wanneer ze de spoken vonden brachten ze het spook naar mama spook. Sommige spoken waren zeer goed verstopt.

Om de fijne motoriek te stimuleren kleefden de kinderen stickers op een contour van een halloweenfiguur. We gebruikten deze figuren om onze klas te versieren. Een volgende activiteit stimuleerde de zintuigelijke ontwikkeling. De kinderen mochten met hun vingers doppen in de verf en rond een halloweenfiguur stempelen. Tot slot maakten we ook nog een mummy, hiervoor kleefden de kinderen stroken wit papier op een zwart blad. Juf Ellen knipte er een mummy uit.

We leerden/herhaalden tijdens dit thema de kleuren.

• kleuren plakken bij de juiste spin.
  • gekleurde pomponnen leggen bij het juiste spinnenweb.
  • een liedje over spoken, waarbij we telkens een kleur kozen om het lied te starten.
  • rollen met een kleurendobbelsteen en het juiste gekleurde spook kiezen.

Op de ipad konden we prenten uit het boek ‘Rik het bange spookje’ bekijken. De ipad stelde vragen en de kinderen zochten het antwoord op de prent. Bv. druk op het spookje met een groene boekentas.