het bos

2 oktober 2023

Tijdens het thema “het bos” leerden we vooral over de dieren die zich in het bos bevinden en de mooie herfstkleuren.

• een eekhoorn
  • een egel
  • een uil
  • een konijn of een haas
  • kriebeldieren zoals spinnen, regenwormen, slakken, salamanders,…
  • vos

Het eerste wat we deden, samen met de kinderen van juf Kimberly, was kijken welke kriebeldieren iedereen had meegebracht. We bekeken ze eens van dichtbij en de regenwormen en salamander lieten we kriebelen op onze handen.

We konden heel wat activiteiten zelfstandig uitvoeren in onze klas:

• pomponnen plakken op het slakkenhuis
  • stippen (groot-middelgroot-klein) leggen op de paddenstoelen
  • gekleurde doppen sorteren op herfstbladeren
  • loose parts (losse onderdelen) gebruiken om een herfsttekening te versieren.
  • vormenstickers kleven in een herfstboom
  • met kastanjes en hazelnoten konden we figuren namaken
  • met handpoppen konden we experimenteren en de dieren imiteren
  • ons verkleden met laarzen en regenjassen en wandelen met de honden (net zoals Anna)

Als knutselactiviteit maakten we een herfstboom. Eerst kleefden we zijde papier op een boom met water. Het zijde papier geeft zijn kleur af door het water op de boom. Daarna schilderden we herfstbladeren met oorstaafjes in en juf knipte ze uit. Tot slot kleefden de kinderen vilt op een bierkaartje. Met een lijmpistool kleefden we alles aan elkaar.

Tijdens de godsdienstmomenten maakten we kennis met Franciscus, hij houdt heel veel van de dieren. Tijdens een sessie yogo deden we heel veel diverse dieren na in de turnzaal.

We luisterden naar het verhaal van Anna in de herfst en leerden een versje over een kriebelspin.

“Spinnetje, spinnetje, dat kriebelt aan mijn kinnetje.

Dat kriebelt aan mijn been en aan mijn grote teen.

Dan keert hij weer terug en kriebelt op mijn rug.”