klein wit visje en zijn papa

3 juni 2024

Vier weken lang werkten we rond het thema vissen. Het verhaal “Klein wit visje en zijn papa” stond centraal. We maakten kennis met heel veel zeedieren zoals

• goudvis
  • zeester
  • zeeslak
  • octopus
  • walvis
  • haai
  • dolfijn
  • garnaal
  • clownvis
  • zeepaard

Juf bracht een verrassing mee naar de klas, namelijk een aquarium met daarin drie vissen. Helaas is er reeds één vis overleden. De kinderen vinden het heel leuk om naar de vissen te kijken hoe ze zich voortbewegen in het water.

Wat hebben we allemaal gedaan in de klas:

• Om onze klas te versieren mochten de kinderen stickers plakken op het lichaam van klein wit visje.
  • Een gezelschapsspel waarbij de kinderen mochten gooien met een kleurendobbelsteen en dan de juiste vis mochten hengelen.
  • Tijdens een kringmoment kreeg elk kind een kaartje met daarop een vis, op onze tafel lagen nog eens allemaal vissen. Elk kind mocht één per één hetzelfde visje zoeken.
  • De zeedieren uit het verhaal van klein wit visje lagen op tafel. Elk zeedier heeft zijn eigen kleur, de kinderen konden gekleurde bollen op het juiste zeedier legen.
  • Met de Fundels-app konden de kinderen het verhaal van klein wit visje digitaal beluisteren en nadien opdrachten uitvoeren.
  • Maurice en Romy L. hadden een grote vloerpuzzel mee over vissen. In de kring maakten de kinderen samen deze puzzels.
  • Met de plasticine leerden we balletjes rollen. Op de tafel lag een blad met klein wit visje en zeebellen. Op elke bel mochten ze een balletje leggen.
  • Voor onze papa’s knutselden we een aquarium. Hiervoor beschilderden de kinderen een doos en stempelden ze nadien bellen in de doos.
  • We sorteerden vissen volgens kleur en grote.
  • Maakten met kinetisch zand zeefiguren.
  • We zochten in het ballenbad naar zeedieren.
  • Met de watertafels konden we eentjes hengelen of met de lepels/pipetten water over de zeedieren gieten. Kortom experimenteren met water en materialen.
  • Met verf en penselen schilderden kinderen die daar zin in hadden enkele zeedieren in.
  • We leerden een versje voor Vaderdag in, over klein wit visje.