Schaap zoekt schoen

12 mei 2024

Schaap zoekt schoen is het prentenboek dat de start van ons nieuw thema aankondigde. Het verhaal werd in drie stukken voorgelezen (dus verspreid over enkele dagen) en steeds werd het vorige stuk herhaald.

Schaap maakt een tochtje en komt wat dieren tegen, allemaal met schoenen aan. Ze vindt dit enigszins vreemd, maar de dieren proberen haar, telkens op hun manier, te overtuigen van het nut ervan. Zij hebben alleen een goede redenen om schoenen te dragen. Uiteindelijk wordt Schaap toch wat onzeker en beslist dat ze ook schoenen wil. Opnieuw op zoek dus, en haar geduld wordt beloond, want de dieren helpen haar om het ideale paar (?) te vinden.
Het mooiste stuk vind je aan het einde van het boek. Schaap vindt dat ze stevige schoenen moet hebben, want “Wanneer kinderen gaan slapen tellen ze mij, wel honderd keer. Elke keer als ze aan mij denken, spring ik over een hek.” Springschoenen dus.

Een waarneming van schoenen, dat deden we om de paar dagen. Dan stonden er drie schoendozen in onze kring gevuld met een schoen en mocht één peuter een doos openen en tonen aan de anderen. Elke schoen had een functie zoals

• Watersandaal: om in het water/zee/zwembad te stappen
  • Bergschoen: een sterke schoen om in de bergen of het bos te stappen
  • pantoffels: voor thuis en je hebt er warme voeten mee
  • sandalen: bij mooi weer
  • voetbalschoenen: om mee te voetballen en je kan er niet mee uitglijden op het veld
  • babyschoenen: kleine schoentjes voor baby’s
  • sneeuwschoenen: voor in de sneeuw en je tenen krijgen geen koud
  • laarzen: voor in de plassen
  • crocs: kan je mee in het water of kan je gebruiken in de zomer als pantoffel
  • teenslipper of slipper: voor in de zomer, handig om mee naar het zwembad te gaan

We herhaalden de schoenen regelmatig tijdens onze kringmomenten. Ook werd er een bewegingsversje aangeleerd waarbij we onze voeten leerden bewegen zoals stampen, springen, lopen en rennen.

De kinderen mochten versiering maken voor in de klas, ze konden een grote schoen met diverse kleuren beschilderen. Juf knipte de schoenen uit en hing ze op in de klas en de gang. Daarna konden ze laarzen versieren met figuren, want laarzen hebben soms mooi motieven of figuren. Tot slot stempelden we water op een groot blad en kleefde juf de laarzen in de plas met water.

Tussen het thema “schaap zoekt schoen” werkten we ook voor onze mama.

De kinderen maakten voor hun mama een cadeautje voor moederdag, hiervoor beschilderden ze een houten deksel in een kleur die hun mama (misschien) graag ziet. Daarna stempelde de juf een mooie figuur in de doos die elk kind zelf koos. De juf deed er froezelpapier rond, bevestigde en glaasje en karton aan het deksel en zo heeft elke mama een mooie koekjesschaal. De dozen werden gesponsord door “Brugse Blomme”.

We leerden een versje voor onze mama, over heel veel zoenen.

Aan een denktafel konden kinderen baby’s van dieren linken aan de juiste mama en aan een andere tafel lagen twee kettingen met gekleurde bollen. De kinderen moesten dezelfde kleuren zoeken in een doos en op de juiste bollen van de ketting leggen.

Daarnaast werd er de laatste tijd veel gepuzzeld en speelden de kinderen in de ontdekbak met mais en ook een met diverse magneten. Naast de poppenhoek werd er een kapper-/schoonheidssalon gecreëerd waar de kinderen op poppen haren konden stijlen enz…