De dieren van de boerderij

19 februari 2024

De eerste week na de Krokusvakantie maakten Haylie en Mila (twee nieuwe peuters) kennis met onze klas. Het ging gepaard met een lach en een traan maar ondertussen zijn ze het al helemaal gewoon. Om onze gang en klas wat te versieren gingen we aan de slag met verf, kartonnen borden en onze handen. De kinderen schilderden twee kartonnen borden met gele verf en met een verfrol mochten ze een blad helemaal oranje rollen. Daarna tekende juf de hand van het kind op het oranje blad, juf deed dit vijf à zes keer. Tot slot alles aan elkaar lijmen en nieten zodat we mooie regenboogzonnen hadden.

Als moetje, moesten de kinderen een mandje vol houten blokken op de juiste plaats leggen. Goed kijken was de boodschap.

De volgende twee weken leerden we over de dieren van de boerderij. We gingen van start door naar het verhaal “Anna op de boerderij” te luisteren.

Anna gaat samen met Leon naar de boerderij. Op de boerderij van boer Karel zijn er veel dieren. Er loopt een hondje, een poes, kippen en konijntjes. Boerin Siska vertelt Anna en Leon alles over de varkens. En boer Karel laat hun zien hoe hij de koeien melkt. Anna en Leon mogen zelfs een ritje maken op het paard! Zo’n dag op de boerderij is veel te vlug voorbij … Een herkenbaar verhaal over de dieren op een boerderij.

Tijdens een terugblikmoment van het verhaal keken we nog eens goed welke dieren Anna allemaal gezien had. Telkens we een dier zagen zongen we het volgende liedje.

“Op de grote boerderij ia ia oh, kwam er eens een “koetje” bij ia ia oh. En een meu hier en een meu daar, hier een meu, daar een meu, overal een meuuuuuuuu. Op de grote boerderij ia ia oh.”

Het verhaal van de ark van Noah stond centraal tijdens onze godsdienstmomenten. Hier zagen we dat Noah een grote boot bouwde omdat God gezegd had dat hij het lang ging laten regen. God was het nl. beu dat de mensen zoveel ruzie maakten. Op de boot mochten veel dieren mee en telkens twee van elke soort, een mama en een papa.

Wat hebben we nog in de klas gedaan over de boerderij:

• Moetje: boerderijdieren zoeken in een grote bak met pasta’s en daarna op de juiste prent zetten.
  • Moetje: schaduwdieren herkennen
  • geluiden van de dieren nabootsen
  • een traktor beschilderen op de schildersezel.
  • rijden met een speelgoedtracktor in bruine verf op een groot blad
  • modderstrepen tekenen op een varken waarna de juf erover ging met roze ecoline.
  • inlegpuzzels over de boerderij

Om dit thema af te sluiten keken we samen naar juf Ellen hoe ze eetbare modder maakte (chocomouse).