Pasen

1 april 2024

Voor de Paasvakantie hebben we in onze klas gewerkt over Pasen. We maakten een paasmand in de vorm van een kip. De kip kon met haar vleugels zorgen voor de lekkere eitjes die we kregen van de paashaas. Maar voor we hieraan begonnen luisterden we naar het verhaal “Bij Anna op school, Vrolijk Pasen!” = “Het is Pasen. Maar … de paasmandjes zijn nog leeg! Volgens de juf heeft de paashaas zich vannacht vergist en alle eitjes per ongeluk in het park verstopt. De klas gaat meteen op zoek.”

Voor dit mandje moesten de kinderen schilderen, knippen (oudste peuters) en plakken. Juf Ellen assembleerde alles tot een kip.

We keken ook eens heel goed naar de kip, de haan en het kuiken. Wie is papa, mama en kindje? Hoe eten ze? Waar zijn hun voeten en mond? Daarna kregen de kinderen een groot blad met daarop een haan. Ze kregen vijf prentjes die ze op de juiste plaats moesten leggen en daarna vastkleven.

WAT DEDEN WE NOG ALLEMAAL:

• Aan een werktafel lagen allemaal eitjes in verschillende kleuren en met verschillende motieven. De kinderen kregen de kans om de eieren op de juiste plaats te leggen. Als hun mandje leeg was riepen ze naar de juf.
  • Met een lepel schepten we eieren uit een kom met water.
  • Aan de vrije knutseltafel konden de kinderen experimenteren met paasstempels.
  • Met wat verf en een oorstaafje beschilderden sommige kinderen een paashaas.
  • De oudste peuters mochten met stiften eens proberen om op lijntjes te “tekenen”, dit was nog moeilijk maar moeilijk lukt soms ook.
  • We sorteerden eieren volgens kleur en grote.
  • Een kringmoment waarbij we voorwerpen rond het thema Pasen weg toverden. Daarna konden de kinderen raden wat er verdwenen was.
  • Er werd een lied aangeleerd over paaseitjes: “Kleur” op een ei, met een mooie strik erbij. ‘k Heb een ei voor jouw en een ei voor mij, welke kleur kies jij?